איך תסריט נולד: הצצה למבנה תסריט
"3,2,1 ו..אקשן!" היא האסוציאציה הראשונה, שסביר להניח, עולה לכל בר-דעת שמתוודע לעולם הבימוי. ואולם, מאחורי הקלעים יש מי שעובד מאד קשה על מנת להגיע לתוצאה הסופית, שהיא מה שאנחנו מכירים על האקרנים. למעשה, סיפורו של כל סרט או סדרה, נברא תחילה במוחו של תסריטאי מוכשר, שכמה להביע את יצירותיו על הנייר. ואולם, מבעד למעטה היצירה והכשרון, ישנו גם קורטוב של טכניקה; מבנה תסריט קבוע, תבניתי קמעה, שתפקידו לפקס את עולם התוכן והיצירה למסמך ראוי לעבודה ולמעבר לשלב הבא של כתיבת התסריט, ולהפיח בו חיים.
סיפורנו מתחיל בראשית שנות ה-30 של המאה ה-20, בשנים שמכונות כתיבה יצרו תסריטים למטרת הפקקת וידאו. עוד אז, התקבע מבנה תסריט שהפך עם השנים למסורת עתיקת יומין שמשמעותה הנסתרת היא תקן מקצועי וסדר. עד היום, מבנה תסריט זה הפך לטאבו מקצועי, וישנן הפקות שאף פוסלות תסריטים שאינם מקפידים על תקן זה.
התקן המקצועי הלכה למעשה
התחלה אמצע וסוף המערכות של מבנה תסריט
כמו כל דבר אחר שהננו מכירים, גם תסריטים מורכבים מהתחלה, אמצע וסוף, פשוטו כמשמעו.
ואולם, בעגה המקצועית נשתמש במושג "מערכה", ובהתאמה: מערכת ראשונה- התחלה; מערכה שניה- אמצע; ומערכה שלישית-סוף.
המערכה הראשונה, "ההתחלה", מורכבת מאקספוזיציה, כלומר, הכרת הדמויות ועולמן לאחר שאיש קריאייטיב דיגיטל כיוון את הסגנון הרצוי. לרוב, האקספוזיציה תציג בפנינו את הדמויות הראשיות ("הגיבורים") ואת המוטיבים המרכזיים בחייהן, דוגמת מקום מגוריהן, עיסוקן, וכן רמזים אחדים להתפתחות העלילה העומדת לפתחנו לפני הכנת הסרטונים. לאחר מכן, תציג המערכה הראשונה את האירוע עמו יתמודד הגיבור. הצגת האירוע היא אשר בעקבותיה ינוע הגיבור לפעולה ותביא לתחילת מסעו. המערכה הראשונה מסתיימת בנקודת מפנה, בה הגיבור גומר אומר לצאת למסעו מבלי להותיר שבויים, והיא שתהווה את יריית הפתיחה העלילתית וזה נדבך חשוב ביצירת סרטונים.
המערכה השניה, "האמצע", היא פשוטה כמשמעה, אמצעו של מבנה תסריט. מטרתה של מערכה זו היא לבנות ולשמר את המתח והציפייה מקרבם של הצופים לצליחת הגיבור את המסע, וזה מתאים וחובה לכל הפקה של וידאו גם להפקת סרטוני תדמית ועוד.
מערכה זו תציג נקודת מפנה שנייה במספר, אשר תגשר בין נקודת המפנה הראשונה אשר הוצגה במערכה הראשונה, לבין נקודת המפנה השלישית והאחרונה, אשר תוצג במערכה השלישית.
המערכה השלישית, "הסוף", תורכב כאמור, מנקודת מפנה אחרונה ועיקרית, היא נקודת המפנה השלישית, שיאו של המתח ויצירת כמיהה בקרב הצופים לצליחת המסע וחגיגתה בקונפטי באוויר. המערכה השלישית מסתיימת כאשר המתח נשבר ובמקומו רוגע תופס את כסאו, והיא מציגה את נקודת השיא של התסריט, אשר נועד, איך לא, לחציית קו הסיום והשגת מטרותיו של הגיבור, ואם אפשר, אז שגם יוחתם בנשיקה.
אלו הם (גם) בניי
בנוסף למבנה תסריט, אשר כפי שראינו כולל את האלמנטים שעל כל מערכה להכיל, ישנה חשיבות רבה גם לניואנסים הטכניים של המערכות. מבנה תסריט יכיל רצפים אשר יורכבו מסצינות. למעשה, אם נצייר ציר זמן אשר בו יצוינו כל האלמנטים המצוינים לעיל משלוש המערכות, נוכל לראות את חלוקת הרצפים במעברים שבין האלמנטים כמובן שה מאוד תלוי גם בעריכת הסרטון.
כאמור, אלו הם נתונים טכניים, ולכן, לרוב, רצפים לא יצוינו בתסריט במפורש. לעומת זאת, הסצינות, הן הזן היותר מוכר בעגה המקצועית, יצוינו במפורש ואף יצוין מספרן הסידורי, וכן פירוט קצרצר המאפיין אותן. לדוגמה: "פנים. לילה. דירתה של מיכל"- סצינה זו תתרחש בתוך הבית, בשעת לילה, ובדירתה של הדמות המדוברת ששמה מיכל. לאחר הפירוט הקצרצר, תספר לנו הסצינה את עלילתה, אשר תכלול שיח בין הדמויות או מונולוגים אם ישנם, תיאורים חשובים של אלמנטים שדרושים בה (למשל, סלון גדול) וכמובן סימון מעבר לסצינה הבאה.
סוף טוב; הכל טוב
הרצפים מרכיבים את מבנה התסריט, ולרוב כל רצף יתמקד בדמות מסוימת או דמויות מסוימות. כך שלאמיתו של דבר, הרצפים עוזרים לתסריטאי ליצור הפרדה נכונה בחלוקת המתח בין הדמויות ובין האירועים העלילתיים. כמובן שכיאה לתסריט טוב, כל רצף יכיל בתוכו "סיפורון" משלו בעל התחלה, אמצע וסוף, אשר יבוא לידי ביטוי בסצינות המרכיבות אותו וזה תלוי גם מהי מטרת התסריט אם זה לדוגמא לצורך הפקת סרטון למימון המונים התסריט יהיה חייב לגעת בקהל ספציפי של אנשים, וישמור על מתח פנימי בין הדמויות המשתתפות בו לבין הצופה.