כתיבת תסריט

כתיבת תסריט

כשרון כתיבה הוא משהו שמעטים הם האנשים שנולדים איתו, ומעטים יותר הם האנשים שמצליחים להתפרנס ממנו. יש הרבה מאוד סוגים של כתיבה – כתיבת שירים, כתיבת ספרים, כתיבה לפרסומות, אך הסוג המעניין ביותר הוא ללא ספג כתיבת תסריט לסדרה או לסרט. כתיבת תסריט היא שונה מכיוון שהיא צריכה לתאר סיטואציה ולהכיל בתוכה הרבה יותר מאשר את הטקסט שעל השחקנים להגיד. הוא צריך לתאר את הסיטואציה כולה, כולל אווירה, מיקום של אלמנטים מסוימים בתוך החדר, העמידה של השחקנים, המחוות שלהם, מצב הרוח שלהם וכן המטרות שלהם ומה שמניע אותם. כתיבת תסריט היא יוצאת דופן מכיוון שהיא צריכה להיות מפורטת מאוד, כדי שהעבודה של צוות הצילום והשחקנים תהיה קלה יותר, ויהיה אפשר להעביר את המסר בצורה חדה ונכונה.

כתיבת תסריט יכולה להיות משוחררת יחסית, או מהודקת מאוד. ישנם מקרים בהם אלמנטים כמו שיעול או הסטת שיער נכנסים לתסריט, כי יש להם משמעות עבור הכותב מבחינת הסצנה. בגלל שהסיטואציה מתוארת מאוד וצריכה לעבור בצורה טובה אל מול המצלמה, ישנם אתגרים גדולים בתוך הכתיבה, ולעיתים, יש גם להתחשב בשחקנים המשחקים את הסצנה, בצוות שמסביב, בתפאורה ותלבושות שאולי מוגבלות, וכמובן בתקציבים שונים. השוני מכתיבה של טקסט חופשי הוא ברור, כי כאשר מתארים משהו בכתיבת ספר או שיר, צריך רק להתפייט ולהיות יצירתי, בעוד כתיבת תסריט צריכה להיות גם טכנית מאוד, וכזו שלוקחת בחשבון הרבה מאוד אלמנטים.

אשה מצטלמת בחנות בגדים כשהיא על הרצפה

תחילת התהליך וחשיבה כוללת

התהליך של כתיבת תסריט הוא שונה מכל כתיבה אחרת. ראשית, תסריט טוב חייב סיפור טוב, מפני שתסריט לא יכול להציל סיפור רע, בניגוד לסיפור מעולה, שיכול להציל תסריט שלא נכתב בצורה איכותית. כתיבת תסריט חייבת להיעשות למען הקהל שצופה בסרט או בסדרה, שכן אם הוא ייכתב עם האג’נדה של הכותב, חוש ההומור שלו והדברים שמעניינים אותו באופן ספציפי, סביר שייכשל. יש לפנות לקהל יעד נרחב, בעזרת תחומי עניין המכילים מכנה משותף נמוך יחסית. כתיבה נישתית מתקבלת, רק אם מראש מכוונים לקהל יעד מוגדר.

כתיבת תסריט מתחילה עם כתיבת הקונספט של הסדרה או הסרט. צריך לנסות ולתאר, במשפטים בודדים ולא יותר מדף אחד, את הדמויות, הסיטואציה, הקשר בין המשתתפים, ובעיקר – צריך לנסות לדייק ולהיות מושכים ומעניינים. המון תסריטים נזרקים ולא באים לידי שימוש מפני שהקונספט נכתב בצורה לא מושכת, ולא כזו שגרמה למקבלי ההחלטות להמשיך ולקרוא אותו. חשוב לזכור שהאנשים שמקבלים את ההחלטות מקבלים לשולחן מאות (אם לא אלפים) של תסריטים, ועליהם לבחור בודדים בלבד. הקונספט הוא כרטיס הביקור שלכם, חשבו עליו היטב, היו תמציתיים ונסו להכניס כמה שיותר עניין בכתיבה שלו.

איש כותב

הסינופיס, הפרקים והגמישות בעת כתיבת תסריט

בשלב הבא, צריך לגבש את תקצירי הפרקים בצורה נכונה. העדיפות היא להקדיש עמוד אחד, ייעודי, לכל פרק, ובו לפרט מה הולך לקרות בו, כלומר, מה היא האווירה, מה היא נקודת השיא, מה הקונפליקט ומה הקתרזיס, אם יש כזה. אם מדובר בסרט, אז יש לכתוב תקצירים של סצינות, כדי לייעל את התהליך. בשלב הבא, יש לכתוב את הסינופסיס, שמנסה לתקצר את העלילה למספר עמודים. הסינופסיס הוא השלד של הסיפור, והוא הכרחי מאוד כאשר רוצים למשוך את העין של גורמים היכולים לממן ולבצע הפקת וידאו לסרט. הסינופסיס צריך לכלול את תיאור הדמויות הראשיות, ההשתלבות שלהן בעלילה, האירועים המרכזיים, נקודות המפנה וכמובן הסיום. שימו לב לכלול את הקונפליקט המרכזי ואת נקודת המפנה, שכן הם שני האירועים המרכזיים ביותר בכל תסריט והפקה של סרט או הפקת סרטוני תדמית (ברוב המקרים).

ההכנות להכנת סרטונים מהוות חלק קריטי בכל כתיבת תסריט. קשה מאוד להתיישב ופשוט להתחיל לגולל סיפור. צריך לבצע את התהליך, שכן סינופסיס ותקצירים עוזרים להתפתח ולפתח את העלילה. כל תסריט אפשר לשנות, ולכן, אל תהיו נעולים על הדמויות שלכם, ועל הלוקיישנים, אלא אם כן יש דרישה לכך מכיוון הלקוח או שינוי במטרת הסרטון כגון: הכנת והפקת הסרטון לפייסבוק או למטרה כזו או אחרת. נסו להיות ספציפיים עד כמה שניתן, כולל מחוות, תנועות ידיים והבעות פנים, על מנת שלשחקנים יהיו את כל הכלים להצליח בהעברת המסר בצורה הטובה ביותר. תסריט שכתוב טוב יכול לגבור על יכולות משחק מוגבלות של שחקן.

איש צופה בים

לכתוב מבפנים החוצה

בתוך התהליך של כתיבת תסריט, יש לקחת בחשבון כמה דברים שיעזרו בזרימה של הכתיבה. למשל, הרצונות של הדמויות, המכשולים, התשוקה שלה והקונפליקט שהיא פוגשת או עומדת לפגוש. כתיבת תסריט עובדת טוב כאשר כותבים מהפנים החוצה. כלומר – כתבו קודם את הסצנות המרכזיות, את הקונפליקטים ואת הסיום, ורק לאחר מכן צאו החוצה לסצנות המשניות, כאלו שבונות את הדמויות, אך מקדמות את העלילה בצורה איטית יותר.

כך, כאשר את יודעים את התוצאה, יהיה קל יותר לכתוב את הסיבה ולהתעכב על מה שחשוב, כדי לבנות את הסיפור בצורה נכונה. לאחר הכתיבה, עברו שוב על הטקסט, עבדו על נושא המחוות והאווירה, שהם קשים יותר להעברה בטקסט, אך משמעותיים לבנייה של הסצנה מכוון שעריכת סרטונים היא לעיתים מועילה לחווית הצפייה אך אם הסצנה לא איכותית שום דבר כבר לא יעזור למשוך את הצופה. נסו לכתוב גרסה ראשונית, להעביר אותה לחברים או לאנשי מקצוע מקורבים, וקבלו הערות בונות. הגרסה הראשונית היא אף פעם אינה הגרסה הסופית וכאשר משווים ביניהם בסיום, לרוב רואים שדרוג מאוד משמעותי. כמובן שכל תסריט אמור להיות מתאים עבור המטרה הנעלה שלו ואם תצטרכו לכתוב תסריט שישמש להפקת סרטוני מוצר תצטרכו להיות יצירתיים על מנת לספק את התוצאה הרצויה מהתסריט.

כתיבת תסריט פעולה משמעותית הדורשת עבודה רבה

כתיבת תסריט היא עבודה לכל דבר, והיא אינה משהו שאפשר לעשות על הדרך וכאשר פונה אליכם לקוח תצטרכו לתת מענה מקצועי ולהסביר לבעלי עסקים איך סרטון יכול לקדם לכם את העסק? לכן הראש צריך להיות פנוי לכך, ואי אפשר להתייחס לכך כאל תחביב או עבודה צדדית. צריך להתגבר על מכשולים רבים, כשבסיסם מחסומי כתיבה ודחייה. אסור להתייאש, וכאשר מצליחים עם תסריט אחד, התהליך הופך להרבה יותר קל לאחר מכן.

בתסריטים הבאים תוכלו להכניס יותר מהניסיון שצברתם, מהרצונות שלכם וממה שמאפיין אתכם בתור כותבים, ובכך תקבלו את אותה הכרה שאתם מחפשים. הסיפוק המתקבל מלראות תסריט שלכם מגולם בתוך סרט או סדרה הוא עצום, ומעטים הם האנשים שהופכים לתסריטאים מספיק טובים כדי ליהנות מההרגשה הזו כמה פעמים או לאורך זמן. גם כאשר ניגשים לכתיבה, חשוב להתייעץ עם אנשי מקצוע, לחפש את החסרונות והחורים בסיפור, ולראות כיצד אפשר להשתפר, גם אם חשבתם שסיימתם ואפשר להגיש את התסריט. רק כך משתפרים, משתדרגים והופכים לתסריטאים איכותיים.

תוכן עניינים

שתפו:
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
צרו קשר
בקשו שיחה חוזרת
פוסטים נוספים באותו בנושא
קריינות פרסומת

המפגש שלנו עם פרסומות כיום הוא בלתי נמנע וחוצה את כל הפלטפורמות שאנחנו מכירים. אנחנו שומעים פרסומות ברדיו בדרך לעבודה ובחזרה ממנה, רואים אותן בטלוויזיה

קריאייטיב דיגיטל

עולם הדיגיטל השתלט על חיינו בצורה כמעט מוחלטת, והוא זה שנותן את הטון הן מבחינה חברתית, הן מבחינת צריכת התוכן וכמובן מבחינה שיווקית ופרסומית. פרסום

צילום מוצרים

יצירת תדמית חיובית לעסק היא קריטית מאוד להצלחה שלו, ויכולה לשדרג משמעותית את רמת ההצלחה הכלכלית והמיתוגית. גם אם זה בתת מודע, אנשים מתעסקים מאוד

ממליצים

ממליצים לקוחות גושפנקה רוצים לשתף אתכם בחוויה איתנו מקצועיות ושירות לא יצא לכם לעבוד עם איש מקצוע ברמה הזו – מהירות וענייניות תוך העמקה בתוכן,

הפקת סרטונים לחברות

הצורך של חברות עסקיות בכלי פרסום אפקטיביים הוא גדול. יש עסקים רבים שמציעים מוצרים מצוינים, יעילים ובמחיר טוב, ופשוט לא מצליחים למכור אותם בכמות מספקת

Call Now Button
שלח ווטאספ
1
היי, שמי יניב גיל - במאי והבעלים של גושפנקה - ואני כאן כדי לסייע לך בכל שאלה. במה אוכל לעזור?