פורמט תסריט

פורמת תסריט

כמו כל משלח-יד שמכבד את עצמו, גם תסריטאים אוחזים בשפה משלהם, שמהווה את דרך התקשורת העיקרית שלהם בעולם הקולנוע והטלויזיה, וזו שבאמצעותה כל עולם התסריטאות עומד על תילו. תסריטאי מתחיל, שמגיח אל עולם התוכן החדש מתוך ביצת הפרבז’ה הנוצצת של האוניברסיטה, נחשף אל עולם שלם, שמעבר ללקסיקון משלו ומלוא והתוכן, יש לו גם דרכיו שלו איך לעשות את זה נכון, ונחיתה רכה אמיתית, למען האמת, תתבסס רק עם למידתו והבנתו את מה שנקרא פורמט תסריט.

השפה התסריטאית מורכבת מלקסיקון מקצועי, שפת גוף מסוימת, קיצורי מילים ואף ביטויים מקצועיים הלכה למעשה כמו דרך מעבר בין סצינות, מקום ישיבתו של הבמאי ופורמט תסריט. אלו וכל אלו מרכיבים את הפאזל הכוללני של “שפה משותפת” בעולם הקולנוע והטלויזיה.

בעת הפקת סרטונים לאינסטגרם

דרך הכתיבה עם פורמט תסריט

פורמט תסריט, לדוגמה, מהווה את דרך כתיבתו של תסריט בצורה התבניתית למען הסדר הטוב, אך לא רק. הוא גם משמש כמנחה עבור כלל אנשי הצוות דוגמת התסריטאי, הבימאי, המפיק והשחקנים. כל מילה בפורמט תפקיד לה ומשמעות.
שתי סיבות עיקריות יש לשפה “התסריטאית” להתבסס ובשביל להשאר.

האחת – כאמור ובפירוט, שפה משותפת, אשר תהווה את כרטיס הביקור של כל תסריטאי בפני עולם הקולנוע והטלויזיה, ואף תגדיר את מעמדו כראוי ככל ושפתו המקצועית תהא מליצית ומדויקת. התעשיה המקצועית היא כמו ה”אליטה” של המקצוע, והיא דורשת רמה גבוהה מהנכנסים בשערי המקצוע. פורמט תסריט שיראה כלא תואם באופן מהותי לשפה המקובלת, לא יהיה מקובל ואף ידחה על הסף.

השניה – היא הטכנית יותר, והיא הערכה ואומדן של משך הסרט. פורמט של תסריט בנוי כך שכל דף מהווה לערך דקה אחת של סרט מצולם וזה חייב להיעשות בעת מבנה התסריט. לאמיתו של דבר, על התסריטאי בעת כתיבת התסריט, לא להתחשב רק באומנות וביצירתיות שלו, כי אם לשים לב למילוי כללי השפה ובפרט הפורמט, שהרי כמס’ העמודים כך יקבע גם משך הסרט שיצר.
הפרטים המהותיים של פורמט תסריט נכון מחולקים לכמה קטגוריות כגון: עמוד כותרת, עמוד פרטים, כותרות הסצינות ותוכנן. בנוסף ישנו ההיבט הטכני של פורמט התסריט שמורכב למשל מהגופן, אופן היישור של התסריט ושוליים, שמות הדמויות.

צילומים לסרט

הפן המהותי של השפה

עמוד כותרת של תסריט יכתב תמיד בגופן אחיד בגודל של 12-16 פיקסלים, כאשר כל הטקסט ממורכז לאמצע. שם הסרט בעמוד הכותרת ירשם במרכאות בפונט מובלט; בשורה השניה תיכתב הצגתם של התסריטאים באמצעות המילים “נכתב ע”י”; ובשורה השלישית יכתבו שמותיהם עם הפרדה ע”י הסימן &.
הסצינות יחולקו לשתי קטגוריות של תוכן אפשרי: דיאלוג והתרחשות, כאשר בכל סצינה בהכרח תהיה התרחשות, אך לא בהכרח יהיה דיאלוג. התרחשות היא פשוטה כמשמעה, ההתרחשות לאותה הסצינה לאותה נקודת זמן. הדיאלוג הוא כמובן, דוח-שיח בין דמויות מסוימות (או מונולוג, אם מדובר בדמות יחידה). בפורמט תסריט נכון ירשם תחילה, שמה של הדמות, ובשורה נוספת דבריה של הדמות באותה סצינה. כותרת הסצינה תורכב ממספרה, תיאור מיקום ושעת היום (יום/לילה), ממש כך: “חוץ. יום. חצרו של משה”- סצינה זו תתרחש בחוץ, בשעת יום, ובחצרו של הדמות המדוברת ששמה משה.

תסריט כתוב על קוביות

הפן הטכני המרכיב את השפה

הטכניקה של פורמט תסריט נכון כאמור, היא חלק משמעותי וחשוב מאד בפורמט וישפיע ישירות על הפקת הוידאו. מבחינת גופן, אין אנו מחפשים אחר הגופן היפה או המרשים ביותר שיחדור את לב המשקיעים או יגרום לשחקנים להתלהב. הננו מחפשים פרקטיות, כאמור, שבאמצעותה נוכל להעריך את אורכו של הסרט בהתאמה לצרכינו. ואכן, פורמט תסריט נכון יכלול את הגופן CURIER NEW (בגודל 12) אשר שומר על המרחק בין האותיות באופן שווה ומקל על האומדן. פורמט תסריט נכון יהיה נאה לעין ולכן עליו להיות מיושר לימין, כאשר השוליים בגדלים הבאים: 3 ס”מ מימין; 3 ס”מ מלמעלה; 2 ס”מ משמאל; 1.3 ס”מ מלמטה.

דרך רישום שמות הדמויות מבחינת טכניקה בפורמט תסריט, היא חשובה למדי שהרי היא נכתבת באופן שונה מאופן רישום התסריט עצמו. שמה של דמות נכתב בפונט בגודל גדול מעט יותר, 14, למעט הבלטתו לפני הטקסט הנאמר, וכן מאותה סיבה, במרחק של 6 ס”מ מהשול הימני ואילו 0 ס”מ מהשול השמאלי. אגב, גם רישומם של הדיאלוגים, וזאת על מנת להבליטם, הן עבור השחקנים והן עבור הסדר והפורמט, יכתב במרחק של 3.5 ס”מ מהשול הימני ו-4 ס”מ מהשול השמאלי.

ככל שפה חדשה, השפה התסריטאית מהווה את עולמו השלם של המקצוע ואכן נראית סבוכה בתחילה, אך כמו כל שפה אחרת, לאחר היחשפות עמוקה לעולמה- היא פותחת את שעריה לתוכה. ועדיין, קצרה היריעה מלהכיל את כלל מרכיביה על כל גווניהם.

מאמרים נוספים שעלולים לעניין אתכם

תוכן עניינים

שתפו:
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
צרו קשר
בקשו שיחה חוזרת
פוסטים נוספים באותו בנושא
תסריט לדוגמה

אחת ויחידה היא, זו שבאמצעותה כל עולם התסריטאות עומד על תילו. זו שביכולתה להפוך אנדרלמוסיה לכדי סינרגיה, יצירה ושיתוף. ואילו זו הקטנה גדולה תהיה, היא

קריין ישראלי

עסקים רבים גדולים וקטנים פועלים רבות בזירות השיווק השונות תוך יצירת מגוון פעולות שיווק ופרסום במטרה לקדם את עסקיהם במסגרת הקהלים השונים בתוכם הם פועלים

יצירת סרטון אנימציה

אחד הכלים היעילים ביותר כיום בעולם השיווק הוא יצירת סרטון אנימציה אשר מאפשר העברת מסרים בדרך מעניינת ויצירתית אשר מושכת את הצופים לצפות בסרטון לכל

ליהוק שחקנים

כל תהליך של הפקת וידאו אשר משולב יחד עם תסריט וטקסטים כתובים מחייב ליהוק שחקנים אשר יתרגמו את התסריט לפעולה ולמעשה חלק גדול מעתיד יצירת

סרטון שיווקי מצחיק

אחת הדרכים ליצור מודעות של קהל יעד מוגדר לקיומו של עסק על שלל מוצריו, שירותיו ופעילותו בגזרה, היא באמצעות סרטון שיווקי מצחיק אשר יוצר עניין

Call Now Button
שלח ווטאספ
1
היי, שמי יניב גיל - במאי והבעלים של גושפנקה - ואני כאן כדי לסייע לך בכל שאלה. במה אוכל לעזור?