עולם הקולנוע מורכב ממגוון ז'אנרים פופולאריים אשר יכולים לבוא לידי ביטוי בסרטי קולנוע באורך מלא שהם הסוג הפופולארי בבתי הקולנוע אך גם יכולים לבוא לידי ביטוי בסרטים קצרים אך עשויים בטכניקה מדהימה המשלבת מאחוריה המון מחשבה, יצירתיות ויכולת מופלאה להעביר את המסר בזמן כל כך קצר ולא מדובר בדבר של מה בכך תסריט לסרט קצר מה הוא כולל.
בכדי להפיק סרט ברמה מקצועית ואיכותית גבוהה יש צורך במעבר של מספר שלבים הכרחיים הכוללים גיבוש צוות מקצועי, ליהוק שחקנים וכמובן כתיבת תסריט על ידי תסריטאי מקצועי שידע ליצור פורמט תסריט שירתק את הצופים באמצעות כתיבתו השנונה והיצירתית אשר תתאים לז'אנר שאליו הסרט מכוון.
ישנם המון קווי דמיון בין תסריט ויצירת סרטונים לסרט קצר לבין תסריט לסרט באורך מלא והם באים לידי ביטוי בכמה אופנים.
השוני של תסריט לסרט קצר מסרט ארוך
סצנות – כמו בתסריט לסרט באורך מלא, גם תסריט לסרט קצר מורכב מסצנות אשר מתארות את עלילת הסרט, סדר ההתרחשויות של אירועים בסרט, תיאור דמויות, דרכי פעולה ואת השתלשלות האירועים בסרט. מטרתם של הסצנות הוא למעשה לרתק את הצופים למסך, לגרום להם להמשיך ולראות את הסרט וליצור דרמה וציפייה לצפות בהמשך הסרט.
דמות מרכזית – גם בסרטים קצרים וגם בסרטים באורך מלא, התסריטים מציגים דמות ראשית אחת מרכזית שהיא למעשה הגיבור או הגיבורה של הסרט וכל העלילה של הסרט מתרחשת סביבם. הדמות המרכזית מובילה את הסרט ויוצרת חיבור בינה לבין הקהל, חיבור אשר יוצר הזדהות והמשכיות לצפות בסרט עד סופו במטרה לדעת האם הדמות המרכזית השיגה את המטרות, האם היא הצליחה לשרוד ולהתקדם לאורך הסרט.
הבדלים בין תסריט לסרט באורך מלא לבין תסריט לסרט קצר
כפי שהראינו, קיימים כמה קווי דמיון בין שני סוגי התסריטים אך יחד עם זאת עדיין קיים שוני מובהק בכך שבהכנת סרטונים בכתיבת התסריט לסרט קצר הוא מאוד מוגדר ולא ניתן להתפזרות והרחבות ללא סיבה מוצדקת בפרט בעריכת הסרטונים אשר לה חלק מרכזי בעלילה כלומר, אין מקום ליותר מידי תיאורים ועלילות משנה. השוני בין תסריט לסרט באורך מלא לבין התסריט צריך לבוא לידי ביטוי באופן הבא:
קיצור מבנה התסריט וגיבור בלעדי
גיבור בלעדי –בשונה מסרט באורך מלא אשר יש בו מקום לכמה סיפורים וגיבורים, לסרט קצר אין הרבה מקום לרעשי רקע ותיאורים משניים אשר אינם משרתים את העלילה. התסריט חייב להתבסס על גיבור יחידי ומרכזי אשר העלילה חייבת להיות סביבו, לשרת אותו, לתאר את סיפורו האישי ואת כל התלאות, הפעולות וההתרחשויות אשר מתרחשות סביבו וקשורות אליו קשר ישיר. ישנה אפשרות כמובן להציג עוד דמויות בתסריט אך לא כאלה שיציגו סיפור אשר קשור אליהם אלא מדובר בדמויות אשר יעצימו את הגיבור ויתרמו למסע העלילתי שלו בסרט.
קיצור מבנה התסריט – בשונה מתסריט לסרט ארוך בו המבנה כולל שלבים רבים הבונים את התסריט מההתחלה ועד סופו, התסריט צריך לכלול לרוב 4-5 שלבים עיקריים שעליהם בנוי הסרט כולו. תחילה תהיה הצגה של גיבור הסרט, מאפייניו וסיפורו האישי כאשר מיד לאחריו יהיה סוג של מפנה בעלילה והתפתחות דרמטית אשר תיצור דיסוננס עם הגיבור הראשי ותוך כדי הסרט למעשה רואים כיצד הדמות הראשית מתמודדת עם אותו דיסוננס ופותרת אותו כך שלכל דבר יתאים משהו אחר כך גם בהפקת סרטוני תדמית שעל מנת שייצא מוצלח חייבים לבצע התאמה מלאה .